Utbildningar i tjänstedesign

Oavsett om du precis börjat utforska tjänstedesign eller om ni redan kommit igång med metoden på er arbetsplats, så finns det utbildningar hos Adda för dig. Jämför vilken utbildning som bäst passar dig och dina kollegor eller boka en av våra uppdragsutbildning ute på plats hos er.

För dig som vill få praktisk erfarenhet och lärarledd handledning inom metoder som involverar användare i utvecklingen. Inga förkunskaper krävs, bara nyfikenhet på tjänstedesign.

Hur kan användardriven innovation hjälpa oss att leverera värdeskapande och resurseffektiva välfärds- och samhällstjänster? Utforska det på denna utbildning i Stockholm, där du får grundläggande kunskaper, praktisk erfarenhet och verktyg. Kan även bokas som utbildning på plats hos er.

Hur kan tjänstedesign, också kallad användardriven innovation, hjälpa oss att leverera värdeskapande och resurseffektiva välfärds- och samhällstjänster? Utbildningen vänder sig till dig som vill få en övergripande förståelse för tjänstedesign i teorin, till exempel inför beställning eller deltagande i ett tjänstedesignprojekt.

Hur kan tjänstedesign, som också kallas användardriven innovation, användas för att ställa om till en mer förebyggande, jämställd och lättillgänglig socialtjänst? Det får du utforska under den här utbildningen som riktar sig till socialtjänsten.

Vill du utveckla HR-arbetet tillsammans med medarbetare och chefer? Utbildningen ger dig grundläggande kunskaper i användardrivet arbetssätt, som passar särskilt bra för komplexa frågor som kompetensförsörjning och arbetsmiljö. Du får teori, praktiska verktyg och metoder för att skapa värde och effektivitet i HR-processer. Kan även bokas som utbildning på plats hos er.

Hur kan du som arbetar med upphandling använda tjänstedesign för att skapa relevanta avtal som är attraktiva för såväl leverantörer som beställare? Det får du lära dig på den här utbildningen riktad mot upphandlare. Du får med dig grundläggande kunskap om tjänstedesign, praktisk erfarenhet samt verktyg för att börja utveckla verksamheten tillsammans med medarbetare och chefer. Kan även bokas som utbildning på plats hos er.

Kan grunden läggas för en helt ny tjänst eller automatiseingen av en process på mindre än en vecka? Svaret är ja, det är både möjligt och kan vara väldigt roligt! På den här utbildningen får du testa på att genomföra en designsprint – en lekfull och effektiv metod för att komma vidare i sin tjänsteutveckling och lösa angelägna utmaningar på kort tid. Kan bokas som distansutbildning för större grupper.

Den här utbildningen riktar sig till dig som arbetar i offentlig sektor som har erfarenhet av att jobba med tjänstedesign, som nu vill lära ut till andra. Under kursen får du kunskap och verktyg för att börja hålla SKR:s grundutbildning i tjänstedesign i egen regi. Kan även bokas som som utbildning för större grupper.

På den här utbildningen får du kunskap och praktiska verktyg för att planera och genomföra utvecklingsprojekt med tjänstedesign som arbetssätt. Vi kombinerar lärarledda digitala träffar med självständigt arbete, reflektion och praktiska övningar under en tvåveckorsperiod. Kan bokas som uppdragsutbildning för större grupper.

Vill du ha kompetensutveckling, omvärldsbevakning och erfarenhetsutbyte kring användardriven innovation och tjänstedesign? Bli medlem i vårt forum! Det drivs på uppdrag av SKR och här möts olika professioner från kommuner, regioner och myndigheter för att utbyta kunskaper kring arbetet med användardriven innovation. Idag har forumet cirka 300 medlemmar – välkommen du också!

Vilken utbildning passar dig?

 

Grundutbildning i tjänstedesign (fysisk)

Grundutbildning i tjänstedesign (digital 4 träffar)

Tjänstedesign - introduktionsutbildning
(webbutbildning)

Format

På plats i Stockholm 

Lärarledd - via Teams

Självstudier | On demand

Varaktighet

2 heldagar 

4 träffar plus pulsmöten

Egen takt | Minst 5-7 h

Vad?

Du får grundläggande kunskap om tjänstedesign i teori och praktik, utifrån Innovationsguidens modell.

Du får grundläggande kunskap om tjänstedesign i teori och praktik, utifrån Innovationsguidens modell.

Du får en övergripande förståelse för tjänstedesign i teorin, utifrån Innovationsguidens modell.

Hur?

Teoretiska genomgångar och exempel varvas med praktiskt arbete. Du får känna på hur det är att jobba användardrivet med tjänstedesign på riktigt genom att arbeta med ett fiktivt uppdrag.

Teoretiska genomgångar och exempel varvas med praktiskt arbete. Du får känna på hur det är att jobba användardrivet med tjänstedesign på riktigt genom att arbeta med ett fiktivt uppdrag.

Läs och se filmer om de olika stegens delar och innehåll, prova på olika mallar, reflektera, ta del av olika exempel från verkliga projekt. Utbildningen utförs enskilt, men du kan gå den samtidigt som en grupp kollegor så ni kan diskutera och testa metoder tillsammans.

Målgrupp

Du som vill börja jobba med tjänstedesign på hemmaplan och som vill få praktisk erfarenhet och lärarledd handledning under utbildningen. 

Du som vill börja jobba med tjänstedesign på hemmaplan och som vill få praktisk erfarenhet och lärarledd handledning under utbildningen.

Du som behöver förstå vad tjänstedesign handlar om, t.ex. beställare, styrgrupp eller deltagare i ett tjänstedesignprojekt som någon annan leder. Du som känner dig bekväm att börja testa metoder på egen hand, utifrån stödet på innovationsguiden.se

Övrigt

Denna utbildning ihop med praktisk erfarenhet ger dig möjlighet att gå vår utbildning Utbilda i tjänstedesign, för att själv kunna hålla grundutbildningar i din egen organisation.


Mellan träffarna testar och utforskar du metoder och verktyg som är vanliga inom tjänstedesign och arbetar praktisk med ett fiktivt uppdrag tillsammans med övriga kursdeltagare.
 
 

Många väljer att köpa in utbildningen via organisationslicens för att kunna sprida förståelse för ett användardrivet arbetssätt till flera medarbetare. 

Testa ett smakprov av utbildningen

Avgift per person


14 000 kr

7 900 kr pilotpris som gäller bara för omgång i höst 2025

Organisationslicens: 7-45 kronor/medarbetare

Enstaka licens: 4000 kr för SKR-medlem, 4800 kr för övriga

Grupprabatt vid köp av 2 eller flera licenser.

 

För att möta välfärdens utmaningar räcker det inte att jobba som vi alltid gjort. Vi behöver förstå vad människor faktiskt behöver – och samarbeta över gränser för att hitta lösningar som fungerar i verkligheten. Tjänstedesign, eller användardriven innovation, hjälper dig att göra just det. Genom att arbeta systematiskt med insikter från användare och medarbetare kan ni utveckla smartare, mer träffsäkra tjänster som gör skillnad.

Kontaktperson bild
Richard Berge Sundwall
Tjänstedesigner och utbildningsledare
08-7095579
072-1761944
Kontaktperson bild
Jenny Johansson
Nationell utvecklingsledare
08 709 55 63
072 994 61 67
Kontaktperson bild
Emma Patel
Nationell utvecklingsledare
08 709 59 21
072 162 27 59
Publicerad 2023-10-10 Uppdaterad 2025-05-18