Det finns många olika sätt att komma igång med tjänstedesign och sprida arbetssätt och metoder vidare i organisationen – några exempel hittar du här:
Hur kan du ta dig an en välfärdsutmaning med hjälp av tjänstedesign? Så här tog man sig an utmaningen ofrivillig ensamhet i projektet Omtanke Helsingborg.
Framtidens äldreomsorg är en satsning för innovation och samverkan i Umeå. I projeketet arbetade man med tjänstedesign utifrån Innovationsguidens sex steg för att tillsammans med äldre invånare (över 65 år) ta fram, utveckla och testa idéer som stödjer äldre i Umeå kommun att leva ett självständigt och gott liv.
Västra götalandsregionen är en av många regioner som har arbetat med tjänstedesign länge inom bland annat av hälso- och sjukvårdsområdet. På koncernkontoret arbetar ett antal professionella tjänstedesigners som leder, utbildar och stöttar verksamheter i att utveckla mer värdeskapande och användarcentrerade tjänster.
Flera grupper tar inte del av kulturskolornas och bibliotekens utbud, trots att verksamheterna förväntas bidra till en meningsfull och bildande tillvaro för alla invånare. Med tjänstedesign som grund genomförde därför SKR, tillsammans med Svensk biblioteksförening och Kulturskolerådet, satsningen Mer för fler, där nya lösningar för ett långsiktigt förnyelsearbete testades. 32 stora och små kommuner från hela landet deltog.
Maximal medverkan för alla medarbetare var en framgångsfaktor när Karlskrona på kort tid ställde om sin socialtjänst. Genom tjänstedesign har förvaltningen säkerställt att användarna fått vara med och utforma slutprodukten, oavsett om det gällt organisation och processer eller stödet till barn, unga eller vuxna. Nu är tjänstedesignmetoden integrerad i socialförvaltningens ledningssystem.
Tipsa oss gärna om fler goda exempel!
Det gör du enklast genom att skicka ett mejl till kompetens@adda.se