• Du är här:
  • Adda /
  • Utbildningar /
  • Tjänstedesign - grundutbildning för upphandlare (digital)

Tjänstedesign - grundutbildning för upphandlare (digital)

Hur kan du som arbetar med upphandling använda tjänstedesign för att skapa relevanta avtal som är attraktiva för såväl leverantörer som beställare? Det får du lära dig på den här riktade utbildningen för upphandlare. Efteråt har du med dig grundläggande kunskap om tjänstedesign, praktisk erfarenhet samt verktyg för att börja utveckla verksamheten tillsammans med medarbetare och chefer. 

Bakrundsbild för sidhuvud
För vem?
För dig som arbetar med upphandling i en offentlig verksamhet, och som vill lära dig metoder för att involvera medarbetare och chefer för att skapa relevanta avtal som är attraktiva för såväl leverantörer som beställare. Du kan också anmäla dig till en av våra ordinarie grundutbildningar om datumen inte skulle passa.
Avgift
12 500 kr

Priset är exklusive moms.

Praktisk info
Lärarledd
Grundkurs
2 dagar + 4-6 h självstudier
Distans
Intresseanmälan
Få information när utbildningen kan bokas
Uppdragsutbildning
Kan bokas som uppdragsutbildning för större grupper.

Se även våra ordinarie grundutbildningar i tjänstedesign. Dessa är inte särskilt fokuserade på tjänstedesign i interna utvecklingsarbeten för dig som arbetar med upphandling, men utbildningens upplägg och innehåll är i övrigt detsamma.

Tjänstedesign - grundutbildning (digital)

Tjänstedesign - frundutbildning (fysisk)

Varför tjänstedesign för upphandare?

För att möta framtidens krav på hållbarhet och effektivitet inom offentlig sektor, måste vi ompröva våra upphandlingsstrategier. Det innebär att hitta nya lösningar och använda resurser på ett smartare sätt, samt att erbjuda en hållbar och utvecklande arbetsmiljö för alla inblandade. Användarcentrerad utveckling och tjänstedesign är nyckelkomponenter i denna omställning.

Användarcentrerad metodik

Tjänstedesign är en metodik som fokuserar på användarnas behov och involverar dem i utvecklingsprocessen. Du följer en klar process och använder beprövade metoder för att utforska, samarbeta och testa tillsammans med både interna och externa intressenter.

Insikter och lösningar

Genom att förstå användarnas upplevelser och behov kan du fokusera på att lösa de “rätta” problemen och hitta lösningar som ger verkligt värde. Tjänstedesignens iterativa och medskapande process innebär att du kontinuerligt involverar och testar med användare och intressenter, vilket ökar chanserna för att idéerna blir verklighet och sprids.

Exempel på upphandlingsutmaningar

  • Hur kan vi göra upphandlingsprocessen enklare och mer attraktiv för leverantörer?
  • Hur kan vi främja innovation och hållbarhet genom våra ramavtal?
  • Hur kan vi skapa förutsättningar för långsiktiga och fördelaktiga relationer med leverantörer?
  • Hur kan vi utveckla våra processer för att ge möjligheten att medverka i upphandlingar för såväl lokala små som stora nationella leverantörer?

Om utbildningen

Vår grundutbildning ger dig en grundförståelse för hur tjänstedesignprocessen går till samt när och på vilka sätt du kan använda dig av olika metoder och verktyg. Liksom i alla våra tjänstedesignutbildningar utgår vi ifrån Innovationsguiden – SKR:s modell och stöd för tjänstedesign i offentlig sektor. 

I våra ordinarie grundutbildningar utgår vi ifrån slutanvändaren när vi pratar om användaren – brukaren, patienten, kunden som verksamheten är till för.

På den här riktade utbildningen för upphandlare kommer vi även att lyfta hur du kan använda tjänstedesign i en upphandlingsprocess. Det gör vi dels genom anpassade fiktiva uppdrag, dels genom att vi tillsammans reflekterar och knyter an till de utmaningar som ni står inför i era verksamheter och i era roller.

Kursmål

Efter utbildningen ska du kunna: 

  • Beskriva Innovationsguidens sex steg för att arbeta med tjänstedesign.
  • Använda vanliga tjänstedesignmetoder och verktyg, särskilt för stegen Undersöka, Fokusera, Ta fram idéer och Testa idéer.
  • Förklara när och hur tjänstedesign kan användas för att utveckla tjänster inom offentlig sektor.

Upplägg

Utbildningen inleds med en självstudiedel med inläsning, praktiska förberedelser och en hemuppgift. Därefter deltar du på två lärarledda, digitala heldagar där teori varvas med praktiskt arbete utifrån ett fiktivt uppdrag. På så sätt får du känna på hur det är att jobba användardrivet med tjänstedesign på riktigt. 

Utbildningen kan hållas både digitalt eller på plats när du bokar den för en grupp.

Del 1: Självstudier
Under självstudiedelen skapar du en grundförståelse för vad tjänstedesign är och hur angreppsättet kan användas. Självstudiematerialet och hemläxan skickas till dig två veckor innan de lärarledda dagarna.
Del 2: Lärarledda dagar (2 heldagar)
Under de lärarledda dagarna testar och utforskar du metoder och verktyg som är vanliga inom tjänstedesign och arbetar praktisk med ett fiktivt uppdrag tillsammans med övriga kursdeltagare. På den här kursen är uppdragen särskilt anpassade för dig som arbetar med upphandling.

Vill du ha kompetensutveckling, omvärldsbevakning och erfarenhetsutbyte kring användardriven innovation och tjänstedesign? Bli medlem i vårt forum! Det drivs på uppdrag av SKR och här möts olika professioner från kommuner, regioner och myndigheter för att utbyta kunskaper kring arbetet med användardriven innovation. Idag har forumet cirka 300 medlemmar – välkommen du också!

Om tjänstedesign och digital mognad

För att öka din organisations digitala mognad är användarcentrering en av 26 principer offentliga organisationer behöver utveckla. Tjänstedesign är en utvecklingsprocess där man involverar användaren för att se till att de tjänster som tas fram fungerar och uppskattas av dem som verksamheten finns till för.

 

Det här är tjänstedesign
play_arrow
Det här är tjänstedesign
Det här är tjänstedesign
Längd: 4:06
Publicerad 2024-06-03 Uppdaterad 2025-05-05