• Du är här:
  • Adda /
  • Utbildningar /
  • Tjänstedesign – grundutbildning för HR (digital)

Tjänstedesign – grundutbildning för HR (digital)

Hur kan tjänstedesign, också kallad användardriven innovation, hjälpa dig som arbetar inom HR att utveckla värdeskapande och resurseffektiva processer, arbetssätt och tjänster? Det får du lära dig på den här riktade utbildningen för HR. Efteråt har du med dig grundläggande kunskap om tjänstedesign, praktisk erfarenhet samt verktyg för att börja utveckla verksamheten tillsammans med medarbetare och chefer. Tjänstedesign lämpar sig särskilt bra för att ta sig an komplexa utmaningar, till exempel kompetensförsörjnings- och arbetsmiljöfrågor. 

Bakrundsbild för sidhuvud
För vem?
För dig som arbetar inom HR-området i en offentlig verksamhet, och som vill lära dig metoder för att involvera medarbetare och chefer i utvecklingen av interna tjänster, processer och arbetssätt. Du kan också anmäla dig till en av våra ordinarie grundutbildningar om datumen inte skulle passa.
Avgift
12 500 kr

Priset är exklusive moms. 

 

Praktisk info
Lärarledd
Grundkurs
2 dagar + 4-6 h självstudier
Distans
Uppdragsutbildning
Kan bokas som uppdragsutbildning för större grupper.

Se även våra ordinarie grundutbildningar i tjänstedesign. Dessa är inte särskilt fokuserade på tjänstedesign i interna utvecklingsarbeten för dig inom HR, men utbildningens upplägg och innehåll är i övrigt detsamma.

Tjänstedesign - grundutbildning (digital)

Tjänstedesign - frundutbildning (fysisk)

Varför tjänstedesign för HR? 

För att klara välfärdens kompetensförsörjning de kommande åren behöver offentlig sektor ställa om. Då handlar det dels om att hitta nya lösningar och att nyttja resurserna smartare. Men också att erbjuda en hållbar och utvecklande arbetsmiljö, där medarbetare trivs och vill vara kvar. I det omställningsarbetet är användarcentrerad utveckling och tjänstedesign en viktig pusselbit.

Tjänstedesign är en användarcentrerad metodik, där du utgår ifrån behov hos de som berörs och involverar dem i utvecklingen av verksamheten. Du följer en tydlig process och använder beprövade metoder för att arbeta utforskande, samskapande och iterativt, tillsammans med utförare och användare. 

Genom att lära känna era användare och få insikter om deras upplevelser och behov kan du fokusera på att lösa ”rätt” problem och hitta lösningar som skapar verklig användarnytta. Du kan också få upp ögonen för saker som inte efterfrågas, som ni kan sluta göra. Eftersom tjänstedesign är en iterativ och medskapande process, där du hela tiden involverar och testar med användare och utförare, skapar du även goda förutsättningar för att idéerna ska bli verklighet och spridas. 

Exempel på utmaningar att ta sig an med tjänstedesign: 

  • Hur kan vi som arbetsgivare göra det enklare och mer attraktivt för våra medarbetare att arbeta heltid? 
  • Hur kan vi främja lärande i vardagen på arbetsplatsen och genom hela arbetslivet? 
  • Hur kan vi skapa förutsättningar för våra medarbetare att vilja arbeta längre? 
  • Hur gör vi det attraktivt, utvecklande och hållbart att vara chef i vår organisation? 
  • Hur kan vi utveckla våra arbetssätt utifrån de nya reglerna för dygnsvila, på ett sätt som fungerar för våra medarbetare? 
  • Hur kan vi skapa och ta tillvara engagemang och möjliggöra medarbetarnas delaktighet kring verksamhetsutveckling?

Om utbildningen

Vår grundutbildning ger dig en grundförståelse för hur tjänstedesignprocessen går till samt när och på vilka sätt du kan använda dig av olika metoder och verktyg. Liksom i alla våra tjänstedesignutbildningar utgår vi ifrån Innovationsguiden – SKR:s modell och stöd för tjänstedesign i offentlig sektor. 

I våra ordinarie grundutbildningar utgår vi ifrån slutanvändaren när vi pratar om användaren – brukaren, patienten, kunden som verksamheten är till för.

På den här riktade utbildningen för HR kommer vi även att lyfta hur du kan använda tjänstedesign i interna utvecklingsarbeten, där användare i fokus blir medarbetare och/eller chefer.  Det gör vi dels genom anpassade fiktiva uppdrag, dels genom att vi tillsammans reflekterar och knyter an till de utmaningar som ni står inför i era verksamheter och i era roller.  

Kursmål

Efter utbildningen ska du kunna: 

  • redogöra för Innovationsguidens sex steg för att jobba med tjänstedesign. 
  • använda dig av vanliga tjänstedesignmetoder och verktyg med fokus på stegen Undersöka, Fokusera, Ta fram idéer och Testa idéer. 
  • redogöra för när och hur tjänstedesign kan användas för att utveckla tjänster i offentlig sektor.

Röster från tidigare deltagare:

Lise-Lotte Bergström, HR-chef i Åstorps kommun
Genom att använda oss av tjänstedesign i vardagen ser jag att vi kan få ett tydligare kvitto på att det vi gör är värdeskapande och väl förankrat i organisationen. Jag tror också att chefer och medarbetare i vår organisation kommer att uppskatta att vara delaktiga i våra processer och vårt förbättringsarbete – det är ju dem vi finns till för!

Upplägg

Utbildningen inleds med en självstudiedel med inläsning, praktiska förberedelser och en hemuppgift. Därefter deltar du på två lärarledda, digitala heldagar där teori varvas med praktiskt arbete utifrån ett fiktivt uppdrag. På så sätt får du känna på hur det är att jobba användardrivet med tjänstedesign på riktigt. 

Du introduceras till tjänstedesign och hur angreppsättet kan användas, samt testar och utforskar verktyg och metoder så som användarresa, intervju, service safari och prototyping. 

Del 1 Självstudier
Under självstudiedelen skapar du en grundförståelse för vad tjänstedesign är och hur angreppsättet kan användas. Självstudiematerialet och hemläxan skickas till dig två veckor innan de lärarledda dagarna.
Lärarledda dagar (2 heldagar)
Under de lärarledda dagarna testar och utforskar du metoder och verktyg som är vanliga inom tjänstedesign och arbetar praktisk med ett fiktivt uppdrag tillsammans med övriga kursdeltagare. På den här kursen är uppdragen särskilt anpassade för dig som arbetar med HR-frågor.

 

Läs intervjun med Lise-Lotte Bergström
Det här är tjänstedesign
play_arrow
Det här är tjänstedesign
Det här är tjänstedesign
Längd: 4:06
Kontaktperson bild
Tommy Eriksson
Rådgivare
Adda Kompetens
08-709 59 81
070-527 59 81
Halva priset på Forum för användardriven innovation

Just nu erbjuder vi halva priset på medlemskap i Forum för användardriven innovation för den som under våren 2025 går grundutbildning i tjänstedesign. Medlemskapet gäller under hela året.

Detta erbjudande gäller både fysisk och digital grundutbildning samt inriktning mot HR. 
Läs mer om nätverket

Skribent: Emelie Risberg Hellström Publicerad 2023-06-01 Uppdaterad 2025-05-21