Vår välfärd utmanas på bred front, med ekonomiska svårigheter, kompetensbrist, ökad administrativ börda och stor detaljstyrning. Samtidigt finns det en enorm potential i välfärdssektorn. En enorm potential i form av kunskap, omdöme, erfarenhet, och medarbetare och chefer i verksamheten.
Vi behöver bli bättre på att ta vara på kunskapen och skapa bättre styrsystem, arbetssätt och ledarskap. Med rätt verktyg kan vi skapa bättre förutsättningar i mötet med dem vi finns till för.
Att arbeta med tillit som princip gör att det i stället ges utrymme för engagemang, kompetensutveckling och samarbete.
Därför har vi tagit fram den här utbildningen i tillitsbaserad styrning och ledning, för dig som är chef, ledare eller strateg i en offentlig verksamhet.
Utbildningen har utvecklats tillsammans med Louise Bringselius, docent i organisation och ledning, specialiserad inom tillit och psykologisk trygghet.
Fördjupa dina kunskaper i vår masterclass
Webbutbildningen kan kompletteras med en lärarledd fördjupningsutbildning, där du får fördjupa dig i ämnet tillsammans med Louise Bringselius. Nästa omgång startar den 29 april - läs mer och boka din plats här
Varför tillitsbaserad styrning och ledning?
Tillit är grundläggande både i våra sociala relationer, vårt arbete och påverkar hur vi samarbetar och kommunicerar med varandra. Tillit kan bidra till en produktiv arbetsmiljö, och är avgörande för att behålla engagerade medarbetare som utvecklar innovativa lösningar. Brist på tillit skapar stuprörstänkande och samverkansproblem, en växande detaljstyrning och felfinneri.
Forskningen visar att tillit inte bara påverkar innovation och kreativitet, utan också bidrar till välmående och till och med lycka. Tilliten kan också kopplas till effektivitet eftersom den gör att vi behöver mindre av kontroll och byråkrati.
Därför behöver ledarskapet präglas av tillit, skapa handlingsutrymme och ta vara på kunskap och erfarenheter hos medarbetarna, men även hos dem vi finns till för.
”De två begreppen “styrning” och “ledning” används tillsammans eftersom tillit handlar både om struktur och kultur. Tillitsprincipen påverkar hela verksamheten – från styrning, IT-system och processer till samarbete och ledarskap. Att tänka på tillit som en filosofi eller grundprincip gör det lättare att se varför den måste genomsyra helheten och synas i alla strukturer.”
- Louise Bringselius
Efter utbildningen ska du kunna:
- beskriva de förväntade positiva effekterna av tillitsbaserad styrning och ledning samt vilken nytta det kan ha för personal och invånare.
- ge exempel på vad som kännetecknar en organisation som arbetar framgångsrikt med tillitsbaserad styrning och ledning.
- sammanfatta innebörden i Tillitsdelegationens sju grundprinciper och hur de kan omsättas i praktiken.
- förklara vad som krävs för att tillit ska växa, samt ge exempel på vanliga felsteg och misstag som kan uppstå i arbetet.
- ange vilka förutsättningar som ”behöver vara på plats” för att arbeta med tillitsbaserad styrning och ledning.
- välja konkreta verktyg att använda i din egen organisation.
- förbereda en ”idéskiss/handlingsplan” för att påbörja eller utveckla arbetet med tillitsbaserad ledning och styrning i den egna verksamheten.
Röster från referensgruppen
Referensgruppen har bestått av representanter från kommuner och regioner, med befattningar, så som kommundirektör, utvecklingschef, HR-specialist, verksamhetssamordnare, regionjurist.