En väl fungerande verksamhet året om förutsätter att bemanningen under semesterperioden planeras i god tid. Den här utbildningen ger kunskap och stöd för att säkerställa verksamhetens behov av kompetens, samtidigt som medarbetarna får möjlighet att ta ut sin semester. Utbildningen bygger på de lagstadgade kraven i semesterlagen och reglerna i villkorsbilagan Allmänna bestämmelser.
Efter utbildningen ska du kunna:
- tillämpa lagar och kollektivavtal kopplade till semester.
- ta fram en årsplanering för semesterbemanning utifrån perspektiven verksamhet, ekonomi, personal och arbetsmiljö.
- ta fram och kommunicera rutiner för att trygga semesterbemanningen.
Bra att veta
Utbildningen beskriver bestämmelserna i AB 25. Utbildningen är uppdaterad med förändringar i lag och kollektivavtal per den 1 maj 2025.
Målgrupp
Utbildningen vänder sig i första hand till :
- Chefer med personalansvar som t ex enhets-, avdelnings-, verksamhets- och förvaltningschefer.
- HR-stöd.
- Bemanningscontrollers.
- Förhandlingschefer och HR-chefer kan också ha användning av utbildningen.