Tjänstedesign används brett inom den offentliga sektorn inom till exempel:
- socialtjänsten
- HR-området
- kultur och fritid
- hälso- och sjukvård
- äldreomsorgen
- skolan
- samhällsbyggnad
Systemunderhåll måndag 16 juni
Vi genomför systemunderhåll och uppgraderingar måndagen den 16 juni. Det kan innebära att vissa funktioner och tjänster är delvis eller helt otillgängliga under dagen.
Vi har för tillfället problem med mailutskick från våra tjänster.
Vi tackar för din förståelse!
På den här utbildningen får du kunskap och praktiska verktyg för att planera och genomföra utvecklingsprojekt med tjänstedesign som arbetssätt. Vi kombinerar lärarledda digitala träffar med självständigt arbete, reflektion och praktiska övningar under en tvåveckorsperiod.
Utbildningen erbjuds som uppdragsutbildning.
På den här utbildningen går vi igenom hur du kan skapa en användbar, överskådlig projektplanering som tar vara på de utforskande principer som kännetecknar tjänstedesign som arbetssätt.
Teori varvas med praktiska övningar, reflektion i grupp samt eget arbete och självstudier. Efter utbildningen kommer du att ha ett utkast på en projektplanering för det projekt du har valt att ”testa” under utbildningen.
Som deltagare på utbildningen får du även tillgång till vår webbutbildning ”Tjänstedesign – introduktionsutbildning” i 365 dagar. Webbutbildningen bygger på Innovationsguidens sex steg och följer ett fiktivt projekt från Ringa in-steget till Förverkliga.
Du som är nybörjare kan ta del av introduktionen inför Planera-utbildningen, för att bekanta dig med tjänstedesignens grundprinciper.
Du som är mer erfaren kan med fördel gå introduktionen för att repetera och få nya perspektiv på processen, och hur du kan prata om tjänstedesign med dina projektdeltagare.
Målet är att du efter avslutad kurs ska ha grundläggande kunskap och verktyg för att själv kunna planera och driva ett tjänstedesignprojekt, från ax till limpa.
Med stöd av kursledare och utbildningsmaterial kommer du steg för steg ta fram din egen projektplanering som du sedan får dela med dig av och få feedback på av andra kursdeltagare. Vi rekommenderar att du har med dig ett riktigt projekt som du kan arbeta med under utbildningen, så du direkt kan testa och omsätta din kunskap i praktiken. Det kan vara ett mindre eller större projekt, huvudsaken är att du fått mandat att genomföra det med tjänstedesignmetodik.
Om du inte har möjlighet att arbeta med ett verkligt projekt får du istället använda dig av ett av våra fiktiva projekt och ”testa” ditt upplägg på.
Under utbildningen kommer vi att kunna anpassa upplägg och diskussioner utifrån deltagarnas olika förkunskaper och erfarenheter, men vi tror att du som går utbildningen har viss kunskap om tjänstedesign eller liknande användarcentrerade designprocesser. Till exempel från att ha testat arbetssättet i ett eget projekt, gått en utbildning i tjänstedesign eller motsvarande.
Om du är nybörjare på tjänstedesign när du anmäler dig så kan du läsa in dig på arbetssättet genom vår heldigitala Tjänstedesign - introduktionsutbildning, som ingår i utbildningspaketet.
Utbildningen kan hållas både digitalt eller på plats. Utbildningen är bokningsbar som uppdrag flr grupper. Vi bestämmer tillsammans om den hålls under en heldag eller flera dagar, beroende på din organisations förutsättningar och behov.
Då kanske vår utbildning Utbilda i tjänstedesign är något för dig?
Under mina drygt 25 år som konsult inom tjänstedesignområdet har jag haft fokus på behovsanalys, effekt- och nyttostyrning, och affärs- och verksamhetsutveckling. Något av det bästa jag vet är att stötta individer och team i utforskning och lösning av problem som är viktiga på riktigt.
Ett designmässigt arbetssätt är på samma gång lekfullt, strukturerat och effektivt, vilket enligt mig gör det till det mest människoanpassade sättet att ta sig an utmaningar på.
Jag har jobbat med tjänstedesign i en kommun de senaste åtta åren, med allt från trafik-, trygghets- och digitaliseringsfrågor. För mig är lärandet det roligaste med tjänstedesign och det är otroligt givande att stötta andra och hjälpa dem att upptäcka styrkan i arbetssättet, och hur lustfyllt det är.
De aha-upplevelser man kan få av att möta användare, att förstå behoven och sen se mönster - det är så kul!