• Du är här:
  • Adda /
  • Utbildningar /
  • Offentlig upphandling - för chefer och strateger

Offentlig upphandling - för chefer och strateger

Genom att använda offentlig upphandling som ett strategiskt verktyg kan du som chef eller strateg säkerställa att er verksamhet har rätt resurser, tjänster och produkter som ni behöver för att klara ert uppdrag.  I den här utbildningen får du veta hur du kan gå tillväga.

Bakrundsbild för sidhuvud
För vem?
För dig som är verksamhets- eller enhetschef, verksamhetsutvecklare, strateg eller projektledare i offentlig sektor. Modul 1 är en bra grund för dig att genomföra, och sedan komplettera med modul 2.
Avgift
2 500 kr SKR-medlem*
3 000 kr Övriga*

Priserna är exklusive moms. 

*Utbildningen kan även köpas till lägre pris genom ett organisationsabonnemang eller med volymrabatt.

Praktisk info
Webbutbildning
Grundkurs
Minst 2 timmar. Studera i egen takt.
Distans
Boka för en deltagare
Webbaserat
Enstaka licens
Gå flera till lägre pris
Organisationsabonnemang eller volymrabatt

Om utbildningen

Upphandling är en fråga för hela organisationen, inte bara inköp- och upphandlingsavdelningarna. Därför har vi tagit fram den här utbildningen för dig som på ett eller annat sätt kommer i kontakt med LOU (Lagen om offentlig upphandling). Hela utbildningen består av tre moduler, men den erbjuds i olika paket där du kan välja vad som passar dig bäst, utifrån roll, ansvar och intresse.

Du som köper den här paketeringen får tillgång till modul 1 och 2. Tillsammans ger de en god grund för dig som exempelvis arbetar som verksamhetschef, strateg eller projektledare i offentlig sektor, som vill förstå både den strategiska och rättsliga aspekten av offentlig upphandling.

Modul 1 - Fatta strategiska inköpsbeslut

I den första modulen får du veta hur du kan uppnå verksamhetens mål genom att fatta strategiska inköpsbeslut på alla nivåer i organisationen. Utbildningen visar på vikten av att samverka tvärfunktionellt mellan kärnverksamhet, inköp och ledning. Du får också lära dig mer om vilka fyra strategier inom försörjningsprocessen som samspelar för att verksamheten ska kunna nå upp till de övergripande målen. 

Efter att du har genomfört den här modulen ska du ha kunskap om:

  • Nyttan med att arbeta strategiskt med sin försörjning.
  • Hur försörjningsprocessens fyra strategier samspelar för att uppnå övergripande verksamhetsmål.
  • Kopplingen mellan strategisk försörjning, verksamhetens mål och att använda resurser effektivt.

Modul 2 - Skapa affärsmässiga upphandlingar

I den andra modulen får du veta hur du kan arbeta enligt de grundläggande rättsprinciperna för upphandling och på så sätt skapa affärsmässiga upphandlingar. Offentlig upphandling kan användas som ett strategiskt verktyg i vardagen för att få rätt resurser, varor och tjänster på plats i verksamheten.

Efter att du har genomfört den här modulen ska du ha kunskap om:

  • Hur du kan använda upphandlingsregelverket som ett strategiskt verktyg för att uppnå verksamhetens mål.
  • Upphandlingslagstiftningens syfte, grundläggande principer och möjligheter.

Upplägg

Utbildningen innehåller praktiska exempel och erfarenheter från regional och kommunal verksamhet, övningsuppgifter, korta filmer, definitioner och begrepp. Varje modul tar cirka 30 minuter att gå igenom, men för att verkligen ta till dig materialet rekommenderar vi dig att avsätta minst två timmar.

Bra att veta

Vi rekommenderar att du genomgår modul 1 för att få en bra grund och att sedan komplettera med modul 2.

Kontaktperson bild
Tommy Eriksson
Rådgivare
Adda Kompetens
08-709 59 81
070-527 59 81

Testa delar av innehållet i utbildningen helt gratis, för att få en känsla för innehåll och upplägg.

Om utbildningen
play_arrow
Webbutbildningen offentlig upphandling - promofilm
Om utbildningen
Stärk din roll som ledare och chef i offentlig sektor med vårt förmånliga chefspaket.
Publicerad 2023-05-17 Uppdaterad 2025-03-04