Varför tjänstedesign i offentlig sektor?
Tjänstedesign är en användarcentrerad metodik, där du utgår ifrån behov hos de som berörs och involverar dem i utvecklingen av verksamheten. Du följer en tydlig process och använder beprövade metoder för att arbeta utforskande, samskapande och iterativt, tillsammans med utförare och användare.
Genom att lära känna era användare och få insikter om deras upplevelser och behov kan du fokusera på att lösa ”rätt” problem och hitta lösningar som skapar verklig användarnytta. Du kan också få upp ögonen för saker som inte efterfrågas, som ni kan sluta göra. Eftersom tjänstedesign är en iterativ process, där du hela tiden involverar och testar med användare och utförare, skapar du även goda förutsättningar för att idéerna ska bli verklighet och spridas.
Tjänstedesign hjälper dig att:
- ta dig an komplexa frågor utan enkla svar
- gå från antaganden till insikter
- hitta lösningar som skapar verklig användarnytta
- göra rätt saker, snarare än att göra saker rätt
- nyttja resurser smartare.
Om utbildningen
Utbildningen ger dig en övergripande förståelse för tjänstedesign och varför det är viktigt att utveckla utifrån användarnas behov. Liksom i alla våra tjänstedesignutbildningar utgår vi ifrån Innovationsguiden – Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) modell och stöd för tjänstedesign i offentlig sektor.
För vem
Utbildningen vänder sig främst till dig som är inte har så mycket kunskaper om tjänstedesign och Innovationsguiden sen tidigare, till exempel:
- chefer eller ledare som vill kunna stötta medarbetare som ska arbeta med tjänstedesign.
- medarbetare som ska ingå i ett tjänstedesignprojekt och vill förbereda sig.
- projektledare, strateger eller utvecklingsledare som vill få en teoretisk grund för att börja arbeta praktiskt med tjänstedesign.