Tjänstedesign – introduktionsutbildning

Hur kan tjänstedesign, också kallad användardriven innovation, hjälpa oss att leverera värdeskapande och resurseffektiva välfärds- och samhällstjänster? Det får du lära dig i den här utbildningen. Den vänder sig till dig som vill få en övergripande förståelse för tjänstedesign i teorin, till exempel inför att du ska beställa eller delta i ett tjänstedesignprojekt.

Bakrundsbild för sidhuvud
För vem?
För dig som behöver förstå vad tjänstedesign handlar om, till exempel beställare, styrgrupp eller deltagare i ett tjänstedesignprojekt som någon annan leder.
Avgift
4 000 kr SKR-medlem*
4 800 kr Övriga*

Priserna är exklusive moms. 

Utbildningen kan även köpas till lägre pris genom ett organisationsabonnemang eller med volymrabatt.

Praktisk info
Webbutbildning
Grundkurs
Cirka 5-7 timmar. Studera i egen takt.
Distans
Boka för en deltagare
Webbaserat
Enstaka licens
Gå fler till lägre pris 
Organisationsabonnemang eller volymrabatt

Varför tjänstedesign i offentlig sektor?

Tjänstedesign är en användarcentrerad metodik, där du utgår ifrån behov hos de som berörs och involverar dem i utvecklingen av verksamheten. Du följer en tydlig process och använder beprövade metoder för att arbeta utforskande, samskapande och iterativt, tillsammans med utförare och användare.

Genom att lära känna era användare och få insikter om deras upplevelser och behov kan du fokusera på att lösa ”rätt” problem och hitta lösningar som skapar verklig användarnytta. Du kan också få upp ögonen för saker som inte efterfrågas, som ni kan sluta göra. Eftersom tjänstedesign är en iterativ process, där du hela tiden involverar och testar med användare och utförare, skapar du även goda förutsättningar för att idéerna ska bli verklighet och spridas.

Tjänstedesign hjälper dig att:

  • ta dig an komplexa frågor utan enkla svar
  • gå från antaganden till insikter
  • hitta lösningar som skapar verklig användarnytta
  • göra rätt saker, snarare än att göra saker rätt
  • nyttja resurser smartare.

Om utbildningen

Utbildningen ger dig en övergripande förståelse för tjänstedesign och varför det är viktigt att utveckla utifrån användarnas behov. Liksom i alla våra tjänstedesignutbildningar utgår vi ifrån Innovationsguiden – Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) modell och stöd för tjänstedesign i offentlig sektor. 

För vem

Utbildningen vänder sig främst till dig som är inte har så mycket kunskaper om tjänstedesign och Innovationsguiden sen tidigare, till exempel:

  • chefer eller ledare som vill kunna stötta medarbetare som ska arbeta med tjänstedesign.
  • medarbetare som ska ingå i ett tjänstedesignprojekt och vill förbereda sig.
  • projektledare, strateger eller utvecklingsledare som vill få en teoretisk grund för att börja arbeta praktiskt med tjänstedesign.

Upplägg

Utbildningen är heldigital och består av sju moduler. Du får lära dig övergripande om tjänstedesign och hur du arbetar enligt Innovationsguidens sex steg - en pedagogisk modell för att ta sig an en tjänstedesignprocess, samtidigt som du får följa ett fiktivt case genom alla stegen.  På vägen får du prova på olika mallar, reflektera, ta del av olika exempel från verkliga projekt och inte minst, på ett lättfattligt sätt, läsa om de olika stegens delar och innehåll. Text och bild varvas med filmer och reflektionsövningar.

  • Utbildningen tar cirka 5-7 timmar att genomföra. Beräknad tidsåtgång är individuell och beror på hur mycket tid du lägger på övningarna. Vi rekommenderar att du delar upp utbildningen och går en modul i taget.
  • Utbildningen är upplagd för att utföras enskilt, men det är en bra idé att göra den samtidigt med en eller flera kollegor så att ni kan diskutera och testa metoder tillsammans.

Kursmål

Efter genomförd utbildning ska du

  • känna till hur tjänstedesignens metoder och verktyg ser ut och fungerar
  • förstå vad de olika stegen i Innovationsguiden innebär
  • känna till vad som är tjänstedesignens förhållningssätt till utveckling
  • förstå vad det innebär att skapa och testa en prototyp
  • förstå fördelarna med att utveckla tjänster utifrån användarnas verkliga behov.

Vill du ha kompetensutveckling, omvärldsbevakning och erfarenhetsutbyte kring användardriven innovation och tjänstedesign? Bli medlem i vårt forum! Det drivs på uppdrag av SKR och här möts olika professioner från kommuner, regioner och myndigheter för att utbyta kunskaper kring arbetet med användardriven innovation. Idag har forumet cirka 300 medlemmar – välkommen du också!

Det här är tjänstedesign
play_arrow
Det här är tjänstedesign
Det här är tjänstedesign
Längd: 4:06
Om tjänstedesign och digital mognad

För att öka din organisations digitala mognad är användarcentrering en av 26 principer offentliga organisationer behöver utveckla. Tjänstedesign är en utvecklingsprocess där man involverar användaren för att se till att de tjänster som tas fram fungerar och uppskattas av dem som verksamheten finns till för.

 

Skribent: Emelie Risberg Hellström Publicerad 2023-06-09 Uppdaterad 2025-05-05