Upphandlingens olika steg

Här kan du läsa om de olika stegen i upphandlingsprocessen, från förstudier till färdiga ramavtal, och vad du som kund behöver tänka på under upphandlingsprocessens gång. Vi genomför noggranna bedömningar och analyser av marknaden för att skapa ramavtal som passar era behov.

Tre personer kollar på uppsatta postit-lappar
Steg 1: Upphandling påbörjas
Steg 2: Upphandling annonserad
Steg 3: Ramavtal klart
Hur bestäms vilka upphandlingar som ska göras?

Vi får löpande upphandlingsförslag på produkt- och tjänsteområden från våra kunder, SKR, leverantörer och branschorganisationer. Dessutom gör vi egna analyser av marknaden och om framtida behov. Vi sammanställer förslagen och gör en övergripande bedömning. Därefter gör vi mer fördjupade analyser som ska besvara olika frågeställningar och efter det bestäms vilka upphandlingar vi ska göra. 

Upphandlingsplanen ger en omfattande översikt av våra kommande ramavtal och DIS som hjälper er att strategiskt planera era inköp. Med planen får ni en tydlig överblick över alla upphandlingar som annonseras 2025, de nya avtalsområden som är under utredning samt en glimt av vad vi planerar för 2026.

För att våra upphandlingar och ramavtal ska bli så bra som möjligt, värdesätter vi extra kompetens och erfarenhet. Vi skapar därför en referensgrupp för varje upphandling.
Anmäl ditt intresse här!

Publicerad 2018-04-17 Uppdaterad 2024-07-11