HVB Barn och Unga 2022

HVB Barn och unga 2022

Ramavtalet syftar till att uppfylla socialtjänstens huvudsakliga behov av HVB för barn och unga samt ungdomar och familjer.

Avtalsperiod:

Bild

Om ramavtalet

Genom en särskild urvalsdatabas kan du jämföra verksamheter utifrån deras innehåll, kvalitet och pris, vilket gör det enklare att välja rätt utförare utifrån individens behov och önskemål. Du når den här och du skapar inlogg här.

Ramavtalet omfattar nio delområden:

  1. HVB akutplacering barn 0-17 år
  2. HVB akutplacering barn 0-17 år med förälder
  3. HVB utredning barn 0-17 år
  4. HVB utredning barn 0-17 år med förälder
  5. HVB behandling barn 0-17 år
  6. HVB behandling barn 0-17 år med förälder
  7. HVB akutplacering unga 18-20 år
  8. HVB utredning unga 18-20 år
  9. HVB behandling unga 18-20 år

Urvalsdatabas för matchning och nyheter om uppföljning och förvaltning

Förutom att söka fram och jämföra verksamheter är urvalsdatabasen är ett viktigt verktyg för att sprida information om förvaltning och uppföljning av ramavtalet. Urvalsdatabasen innehåller inköpscentralens uppföljningsrapporter per utförare och uppdaterade priser efter prisjusteringar.

Utförare som för tillfället inte uppfyller ställda krav kan döljas och därmed inte vara tillgängliga för nya avrop. Urvalsdatabasen är därför en viktig informationskälla för vad som gäller för just HVB Barn och unga 2022. 

Att tänka på vid placering

Som placerande handläggare är det viktigt att tänka på att:

  • använda mallen för placeringsavtalet vid varje enskild placering,
  • kommunen ansvarar för att placeringsavtal skrivs,
  • kontrollera att verksamheten har ett aktuellt tillstånd vid varje enskild placering.
Uppföljning och tipsfunktion

Vi följer kontinuerligt upp att de HVB som finns på Addas ramavtal uppfyller de krav som ställts i ramavtalet. Uppföljning görs genom årliga enkäter, dialog med verksamheterna och besök. Målet är att säkerställa att verksamheterna har rätta rutinerna och processerna på plats för att bedriva verksamheten enligt avtalet. Dessutom genomför vi löpande kontroller för att säkerställa att de är ekonomiskt stabila.

Resultaten av uppföljningarnam eventuella åtgärder och sanktioner informeras till de kommuner som använder ramavtalen via Urvalsdatabasen. Om det uppstår brister i en verksamhet, kan Inköpscentralen vidta åtgärder genom att tillfälligt avropsstoppa verksamheten, vilket hindrar HVB-hemmet från att ta emot nya placeringar.

Om du upptäcker missförhållanden eller har frågor kring hur tips kan lämnas kan du kontakta oss. Lämna tips i Urvalsdatabasen  eller kontakta vår kundsupport (08-525 029 96).

Leverantörer

Här finns kontaktuppgifter till leverantörerna och genväg till Tendsign.

Avropa och beställ steg för steg

Så använder du ramavtalet

Är jag berättigad

Ta reda på om du kan använda avtalet.

Nyttor

Enkelhet

Urvalsdatabasen möjliggör en jämförelse mellan verksamheters innehåll, kvalitet och pris. HVB sorteras fram utifrån individens behov, önskemål och pris. Användarna får tillgång till relevant och uppdaterad information om utförarna, Inköpscentralens uppföljningar, eventuella sanktioner och andra aktuella händelser om ramavtalet.

Effektivisering

Administrativ nytta genom att få tillgång till upphandlade verksamheter, Inköpscentralens förvaltning och uppföljning inom ett komplext och administrativt tungt område.

Avgiftsfritt digitalt stöd. I Urvalsdatabasen finns relevant information för att söka fram rätt utförare utifrån individens behov och önskemål.

Innovation

I Urvalsdatabasen finns nyckeltal som visar vilken bemanning och kompetens som finns på varje HVB. Utföraren kan själv uppdatera sina uppgifter om sin verksamhet. Inköpscentralen kontrollerar att ramavtalet efterlevs innan uppgifterna publiceras.

Digitalisering

Urvalsdatabasen är en sökdatabas som innehåller jämförbar data om utförarnas kvalitet och pris vilket underlättar för socialtjänsten att hitta rätt stöd utifrån individens behov. Urvalsdatabasen är även en kommunikationskanal från Inköpscentralen till socialsekreteraren där samlad information om aktuella händelser och uppföljning finns samlad.

Beredskap

Verksamheten ska ha en kontinuitetsplan som innehåller information om vad personalen ska göra vid en kris eller störning i en kritisk aktivitet eller resurs.

Frågor och svar om ramavtalet

Avtalsinformation
14 januari 2025
16 december 2024
Instruktioner för RSS
Publicerad 2023-03-30 Uppdaterad 2025-03-31