Erbjuder tekniska lösningar och tjänster för att ansluta till den nationella tjänsten Säker digital kommunikation (SDK). Det kan handla om känslig information i form av vårdplaner, behandlingsplaner, bedömningar av arbetsförmåga eller orosanmälningar.
SDK är ett säkrare alternativ till telefonsamtal, fax eller vanliga brev som idag används inom exempelvis hälso- och sjukvården, skolan och socialtjänsten.
SDK är en digital infrastruktur som saknar ett eget användargränssnitt. För att ansluta till SDK behövs därför en teknisk lösning, vilket bland annat erbjuds av leverantörsmarknaden och kan upphandlas från detta DIS.
Omfattning
Leverantörerna ska erbjuda helhetslösning (komponenterna meddelandeklient, meddelandetjänst och accesspunkt) för SDK. Det finns möjlighet att bara efterfråga delar av dessa i den specifika upphandlingen. Den tekniska lösningen kan upphandlas antingen som produkt eller som molntjänst (SaaS).
Det är även möjligt att efterfråga andra kompletterande lösningar för SDK i upphandlingen, så som säker meddelandehantering individ till individ (”säker e-post”) och/eller säkra videomöten. Det går även att efterfråga andra tjänster från leverantören så som utbildning, stöd vid anslutning och införande, samt drift, support och underhåll.
Övrig information
SDK tillhandahålls och förvaltas av Digg (Myndigheten för digital förvaltning).
För mer information, besök Diggs hemsida för Säker digital kommunikation:
Diggs hemsida för SDK