HVB Vuxna med missbruk 2019

HVB Vuxna med missbruk 2019

Ramavtalet syftar till att täcka kommuners huvudsakliga behov av privata utförare inom HVB för vuxna med missbruk och/eller beroende.

Avtalsperiod:

Bild

Om ramavtalet

Genom en särskild urvalsdatabas kan du jämföra verksamheter utifrån deras innehåll, kvalitet och pris, vilket gör det enklare att välja rätt utförare utifrån individens behov och önskemål. Du når den här och du skapar inlogg här.

Ramavtalet ska täcka kommunernas huvudsakliga behov av att placera vuxna med missbruks- och/eller beroendeproblematik i boenden som erbjuder heldygnsvistelse. Dessa boenden ska även tillhandahålla behandlings- och/eller omvårdnadsinsatser.

Avtalet är indelat i tre olika delområden, vilka är prissatta var för sig av verksamheterna:

  • HVB Utredning
  • HVB Behandling
  • HVB Omvårdnad

Urvalsdatabas för matchning och nyheter om uppföljning och förvaltning

Förutom att söka fram och jämföra verksamheter är Urvalsdatabasen är ett viktigt verktyg för att sprida information om förvaltning och uppföljning av ramavtalet. Urvalsdatabasen innehåller våra uppföljningsrapporter per utförare och uppdaterade priser efter prisjusteringar.

Utförare som för tillfället inte uppfyller ställda krav kan döljas och därmed inte vara tillgängliga för nya avrop. Urvalsdatabasen är därför en viktig informationskälla för vad som gäller för just detta ramavtal.

Att tänka på vid placering

Som placerande handläggare är det viktigt att tänka på att:

  • använda mallen för placeringsavtalet vid varje enskild placering
  • kommunen ansvarar för att placeringsavtal skrivs
  • kontrollera att verksamheten har ett aktuellt tillstånd vid varje enskild placering
Uppföljning och tipsfunktion

Vi följer kontinuerligt upp att de HVB som finns på Addas ramavtal uppfyller de krav som ställts i ramavtalet. Uppföljning görs genom årliga enkäter, dialog med verksamheterna och besök. Målet är att säkerställa att verksamheterna har rätta rutinerna och processerna på plats för att bedriva verksamheten enligt avtalet. Dessutom genomför vi löpande kontroller för att säkerställa att de är ekonomiskt stabila.

Resultaten av uppföljningarnam eventuella åtgärder och sanktioner informeras till de kommuner som använder ramavtalen via Urvalsdatabasen. Om det uppstår brister i en verksamhet, kan Inköpscentralen vidta åtgärder genom att tillfälligt avropsstoppa verksamheten, vilket hindrar HVB-hemmet från att ta emot nya placeringar.

Om du upptäcker missförhållanden eller har frågor kring hur tips kan lämnas kan du kontakta oss. Lämna tips i Urvalsdatabasen  eller kontakta vår kundsupport (08-525 029 96).

Så avropar och beställer du

Leverantörer

Här finns kontaktuppgifter till leverantörerna och genväg till Tendsign.

Avropa och beställ steg för steg

Så använder du ramavtalet

Är jag berättigad

Ta reda på om du kan använda avtalet.

Nyttor

Enkelhet

Förenklar placering - Urvalsdatabasen möjliggör en rättvis jämförelse mellan verksamheters innehåll och pris utifrån individens behov och önskemål i hela landet. En kanal för all information om ramavtalet – Urvalsdatabasen är kanalen för användare att förmedla kvaliteten, Inköpscentralens uppföljning, sanktioner och andra aktuella händelser om ramavtalet.

Effektivisering

Administrativ nytta genom att slippa genomföra upphandling, förvalta och följa upp ramavtal inom ett komplext och administrativt tungt område. Digitalt stöd, urvalsdatabas, för placering utifrån individens behov och önskemål avlastar placeringsmomentet och säkrar relevant information.

Innovation

Nytt grepp om prisfrågan – nytt jämförpris där pris ställs mot bemanning. Jämförpriset visar priset för en heltidsanställd per plats och dygn. Metod och kompetens – lyfter fram innehållet i verksamheten utifrån metod och vilka utbildningar personalen har inom metoder som exempelvis KBT.

Digitalisering

Urvalsdatabasen är en sökdatabas som innehåller jämförbar data om kvalitet och pris, så att ni kan hitta rätt boende utifrån individens behov. Urvalsdatabasen är en direkt kommunikationskanal för Inköpscentralen till socialsekreteraren som får samlad information om aktuella händelser och uppföljning på ramavtalet och HVB-hemmen.

Beredskap

Verksamheten ska ha dokumenterad handlingsberedskap för hur de hanterar och löser uppkomna kriser; exempelvis bortfall av el, telefoni, värme och vatten samt personalfrånvaro.

Frågor och svar om ramavtalet

Instruktioner för RSS
Publicerad 2021-09-11 Uppdaterad 2025-03-28