IT-konsulttjänster 2021

IT-konsulttjänster 2021

Ramavtalet erbjuder ett brett och kvalitativt utbud av IT-och verksamhetsutvecklingskonsulter. Det ska fungera som ett stöd i er digitaliseringsresa och hjälpa er att uppnå de nyttor ni eftersträvar. 

Avtalsperiod:

Kundstatus

Logga in på Mina sidor för att göra avropsanmälan på avtalet.
Logga in
Bild

Om ramavtalet

Ramavtalet ska täcka era behov av extern IT-kompetens som stöd i er digitaliseringsresa. Från ramavtalet är det möjligt att avropa resurser som komplement till den egna organisationen och kompletta projekt där leverantören driver ett eget uppdrag och ska leverera ett bestämt resultat. 

Ramavtalet omfattar

Ramavtalet består av sju geografiska delområden (A-G) som tillsammans omfattar samtliga 21 län i Sverige:

  • A: Norrbottens län och Västerbottens län
  • B: Jämtlands län och Västernorrlands län
  • C: Gävleborgs län, Dalarnas län, Värmlands län, Örebro län, Västmanlands län och Södermanlands län
  • D: Stockholms län, Uppsala län och Gotlands län
  • E: Västra Götalands län och Hallands län
  • F: Östergötlands län, Jönköpings län och Kalmar län
  • G: Skåne län, Blekinge län och Kronobergs län

Ramavtalet omfattar IT-konsulttjänster inom följande sju kompetensområden:

  1. Verksamhetsutveckling och strategi
  2. Ledning och styrning
  3. Systemutveckling/systemförvaltning och infrastruktur
  4. Arkitektur
  5. IT-, informations- och cybersäkerhet
  6. Tillgänglighet och webb
  7. Användarsupport/teknikstöd

Bilaga A – Kompetensområden och exempelroller under Stöddokument framgår ett antal exempelroller. Har ni ett behov som inte matchas av en exempelroll är det möjligt att formulera en egen roll, den ska dock rymmas inom ett kompetensområde. Det går att avropa kompetensnivåerna 1-5, från junior till expert.

Ramavtalsleverantörerna ska kunna leverera IT-konsulttjänster inom samtliga kompetensområden.

Så avropar och beställer du

Ramavtalet är uppdelat i sju delområden med åtta ramavtalsleverantörer per delområde. Avrop görs genom dynamisk rangordning eller förnyad konkurrensutsättning.

Dynamisk rangordning

Gäller avrop av exempelroller avseende kompetensnivå 1-4 med uppdrag upp t.o.m. 320 timmar.

För att fastställa rangordningen i det specifika avropet, använd avropsstödets bilaga B – Efterfrågat resursbehov (dynamisk rangordning). Genom att fylla i ert behov så räknas rangordningen fram. Ni avropar från den leverantör som har det lägsta totalpriset på de efterfrågade exempelrollerna.

En mer utförlig beskrivning finns att läsa i Avropsvägledningen under Stöddokument.

Förnyad konkurrensutsättning

Gäller avrop avseende kompetensnivå 5 (expert), uppdrag över 320 timmar eller egenformulerade roller. Avropsförfrågan skickas till samtliga ramavtalsleverantörer på aktuellt delområde. Detta görs för att avgöra vilken leverantör som kan erbjuda det för er bästa avropssvaret utifrån de villkor och utvärderingskriterier som ni angett i avropsförfrågan.

En mer utförlig beskrivning finns att läsa i Avropsvägledningen under Stöddokument.

Stöd för avrop

Hör gärna av er om ni har frågor och funderingar inför eller under ert avrop.

Under ramavtalets löptid följer vi upp ramavtalsleverantörerna vilket underlättar avropande myndighets egen hantering och uppföljning.

Under Stöddokument finns mallar och avropsstöd. Under Leverantörer finns länk vid leverantörsnamnet som leder till kontaktuppgifter, prisbilagor och publicerat ramavtal.

 

Leverantörer

Här finns kontaktuppgifter till leverantörerna och genväg till Tendsign.

Nyttor

Enkelhet

Tillgång till en bredd av kvalitativa konsulttjänster inom IT och verksamhetsutveckling, oavsett om det handlar om enskilda kompetenser/resurskonsulter eller kompletta projekt eller team. För kortare uppdrag sker avrop via dynamisk rangordning – snabbt och enkelt.

Effektivisering

Ett förenklat och snabbt avropsförfarande gör att beställare kan spara mycket tid och kostnader i anskaffningsprocessen. Möjligheten att anpassa prismodeller för det specifika uppdraget skapar förutsättningar för förutsägbara projektkostnader och minskar risken för överskriden budget.

Innovation

Leverantörerna, tillsammans med sina underleverantörer, levererar dagligen innovation till sina kunder både inom offentlig och privat verksamhet. Ramavtalet erbjuder kompetens för innovation inom både verksamhetsutveckling och systemutveckling.

Digitalisering

Avtalet innehåller tjänster för alla steg i en lyckad digitaliseringsresa, exempelvis strategiframtagning/verksamhetsutveckling, förändringledning, kravställning, systemutveckling, implementering, test, förvaltning och support.

Leverantörskontroll med anledning av sanktioner mot Ryssland

Ramavtalet kontrollerat i september 2022.
Läs mer om vad kontrollen innebär här.

Avtalsinformation
26 november 2022
Instruktioner för RSS
Vill du ha en genomgång av avtalet?

Få svar på dina frågor inför ditt kommande avrop, boka möte med oss.

Publicerad 2022-08-30 Uppdaterad 2025-05-22