Ramavtalet Rekryteringstjänster 2019 är nu klart för avrop. Vi passade på att prata lite med avtalsansvarig Marie Eklund och upphandlaren Mauritz Canevall på Inköpscentralen om hur arbetet med upphandlingen har fungerat och vad upphandlande myndigheter kan se fram emot med det nya ramavtalet.
Hur har upphandlingen gått?
- Det har gått bra, trots en mycket omfattande upphandlingsprocess. Vi har lagt särskilt stor vikt på kvalitet och leverantörernas förmåga att leverera kvalitativa tjänster, berättar Mauritz och tillägger att intresset för upphandlingen har varit stort, både från upphandlande myndigheter och från rekryteringsbranschen.
- Jag vill också lyfta fram det otroliga engagemang som leverantörssidan har visat, både inför och under upphandlingen, säger han.
Vad är bra med det nya ramavtalet?
- Att vi tillsammans med våra leverantörer kan presentera ett ramavtal som våra kunder kan nyttja efter behov. De kan få extern hjälp att hitta rätt kompetens till en specifik roll, men det kan också handla om en second opinion eller fördjupad personbedömning av slutkandidater, arbetspsykologiska tester vid rekrytering eller hjälp med rekryteringsannonser via sociala medier, berättar Marie.
Vilken är den största nyttan för kunden?
- Den största nyttan med ramavtalet är att det täcker en så stor bredd av tjänster som kan avropas och anpassas efter kundens specifika behov, menar Marie.
- Vi är särskilt nöjda med att ha tagit fram en avropsmodell för fyra av delområdena som vi kallar kvalitetsrating, där syftet är att premiera leverantörer som under ramavtalets löptid utför högkvalitativa uppdrag, tillägger Mauritz.
Till sist, vad är ni mest nöjda med?
- Vi är mest nöjda med slutresultatet, att vi nu tillsammans med våra leverantörer kan erbjuda ett ramavtal med kvalitativa tjänster som täcker en stor bredd av våra kunders behov av olika rekryteringstjänster, säger Marie.
Här kan du läsa mer om ramavtalet Rekryteringstjänster.